Haven Zevenbergen: Wat is afgerond in 2019, wat gaat er gebeuren er in 2020?
In het afgelopen jaar is er ontzettend veel gebeurd in het centrum van Zevenbergen. Het begon met uitgebreid onderzoek naar niet-gesprongen explosieven. Zevenbergen is zwaar getroffen in de Tweede Wereldoorlog, dus voordat de graafmachines werden aangerukt, moest worden vastgesteld dat het gebied veilig is. Vervolgens startte de grootscheepse verplaatsing van kabels en leidingen en de modernisering van het riool. Werkzaamheden die een flinke beproeving waren voor de bewoners, bezoekers en ondernemers in het centrum, want het betekende dat straten en stoepen open moesten. Om de periode van hinder zo kort mogelijk te houden, is er in bouwvakantie doorgewerkt.
178 dagen
In april startte het 'echte werk': bouwhekken omsloten het toekomstige haventracé en de eerste 1,5 meter grond werd afgegraven. Een grote damwandstelling van ruim 80 ton zwaar zwoegde 178 dagen en kreeg zelfs even versterking van een tweede stelling om de 16 meter lange stalen damwanddelen nauwkeurig en beheerst in de grond te drukken.
'En dat is maar een kleine greep uit het werk dat de afgelopen periode is verricht', benadrukt wethouder Thomas Zwiers, die samen met zijn collega Désirée Brummans verantwoordelijk is voor de metamorfose van het Zevenbergse centrum. 'Het is onvoorstelbaar hoeveel werk er is verzet maar dat is ook nodig: eind volgend jaar moet het water stromen', vult Brummans aan.
Het werk ligt op schema al was het soms best spannend. Zwiers: 'Vergis je niet, we bouwen in Zevenbergen op eeuwen historie, middenin een stadscentrum vol kwetsbare panden. Schade voorkomen staat voorop. Zorgvuldigheid gaat boven snelheid.'
Vakwerk
Die zorgvuldigheid zie je terug in allerlei aspecten van het werk zoals in de monitoring. 24 uur per dag controleren speciale meetrobots of er beweging zit in de panden die grenzen aan het werkterrein. Daarnaast controleert een meetploeg handmatig en reist een mobiele trillingsmeter met de werkzaamheden mee. Slaat die meter alarm, dan wordt het werk zonder pardon stilgelegd.
Zorgvuldigheid zit hem ook in de keus voor materialen van hoge kwaliteit, zoals het Portugees graniet waarvan onder meer de kaderanden en het markante zitelement op de Markt worden vervaardigd. Maar bijvoorbeeld ook in het hoogwaardige straatwerk in de karakteristieke kleurschakering ‘Zevenbergse mix’ met de strakke sierlijnen – een fraai staaltje vakwerk van de stratenmakers.
Overlast beperken
Tientallen specialisten van de aannemerscombinatie en de gemeente Moerdijk werken gezamenlijk aan de realisatie van het project. Het centrum toegankelijk houden is daarbij een belangrijk punt van aandacht. De omgevingsmanagers van de gemeente en de aannemerscombinatie houden dagelijks een vinger aan de pols en havenmeester Leo Soeteman biedt in allerlei situaties de helpende hand.
Désirée Brummans: 'Door het werk is hinder onvermijdelijk. Maar we realiseren ons terdege hoe lastig de situatie is voor inwoners en ondernemers.' Daarom is alles erop gericht de overlast te beperken, stelt Thomas Zwiers: 'Locaties waar het werk is afgerond, nemen we zo snel mogelijk weer in gebruik. Zo ging op 19 september de vernieuwde Noordhaven weer open voor verkeer. Daarmee werd het centrum meteen beter toegankelijk.'
Graven en bouwen
Tijdens de kerstvakantie ligt het werk stil. Daarna gaat de aannemer weer op volle kracht aan de slag. Op de planning voor volgend jaar vallen vijf klussen op:
Aanleg duiker
Een betonnen duiker met het formaat van een fietstunnel verbindt straks de haven met het noordelijk deel van de Roode Vaart. De aanleg start na de jaarwisseling en gebeurt in 3 delen, zodat het verkeer nog doorgang vindt en de brandweer ongehinderd kan uitrukken.
Herinrichting Markt
Na de jaarwisseling start ook de herinrichting van het horecaplein tussen de Molenstraat en de Zuidhaven. De planning is dat dit plein begin mei 2020 af is. Behalve de grote trap waarmee het plein op de haven aansluit: die wordt gemaakt als de kade van de Zuidhaven later in het jaar wordt ingericht.
Grond afgraven
De haven wordt in fases uitgegraven. Dit jaar is al ongeveer 1,5 meter afgegraven, begin volgend jaar gaat er weer zo’n 1,5 tot 2 meter af. Dan ligt de havenbodem op het niveau wat in de toekomst het waterpeil zal zijn: 55 cm boven NAP. Later in 2020 wordt in 2 fases nog zo’n 2,25 meter afgegraven, waarna de haven op diepte is.
Bijzondere damwandconstructie
Tussen de Brouwerstraat en de Nieuwe Kerkstraat komt een bijzondere damwandconstructie. Op de rest van het tracé wordt de damwand gefixeerd met groutankers – simpel gezegd: lange staven met een klont beton aan het eind. Tussen de Nieuwe Kerkstraat en de Brouwerstraat kan dit niet omdat de damwand te dicht op de huizen staat. Op dit deel van het tracé fixeert de aannemer de damwanden daarom met een betonnen constructie. De grote, ronde funderingspalen daarvoor zijn inmiddels vrijwel overal aangebracht.
Afwerking van de damwanden
Aan de damwanden komen betonplaten met steenstrips. Als de haven straks klaar is, zie je dus niet langer stalen golfplaat, maar fraai metselwerk met een natuurstenen afdekking.